Olen nelikymppinen nainen tutustumassa itseeni, elämääni ja kaikkeen mikä siihen liittyy.
Lempeydellä, rakkaudella ja pakottamatta pyrin oppimaan uutta ja elämään tasapainossa.
Tämä blogi on ihmisen matkaa omaan itseensä ja tänne mahtuu kaikki mikä elämässä on.
Elämässä pinnalla tällä hetkellä oleminen kehoni kanssa.
Jalat meni alta jouluna 2012 ja laihdutus ja kunnon kohottaminen alkoi tammikuussa 2013.
Vuodessa kunto koheni hurjasti ja paino tippui reilut 10 kg.
Matka jatkuu normaalipainoon ja parempaan kuntoon...

maanantai 25. helmikuuta 2013

Motivaatiota

Olen miettinyt että kirjoittaisin ulos ihan selkeen listan siitä, miksi tämä laihdus ja kunnonkohotus- projekti...

1. Olen neljäkymppinen, ja minulla on jo nyt ollut parit kuumat aallot ja aineenvaihduntani ikä on 55 vuotta. En kuitenkaan halua vanheta ihan ilman aikojani, jospa aineenvaihtunta saisi vauhtia itseensä..

2. Polveni ovat reistailleet, ja syynä ylipaino. Eli nyt painoa pois ja etureisilihaksiin enemmän voimaa kannatella polviani jotka ovat laskeutuneet.

3. Vyötärön ympärys ylittää "sallitut rajat" eli olen metabolisen oireyhtymän vaaravyöhykkeessä, ihan siellä punaisella rajalla lähellä sairastua valtimonkovettumatautiin, diabetekseen yms. kaikkeen sellaiseen johon nyppisi ihan suunnattomasti sairastua vain sen takia että en nyt ole hoitanut tätä asiaa.

4. Miksi ei, kun kerran nyt on pää kondiksessa tälle asialle, elämässä riittävästi tilaa ja TAHTOTILA on ihan valtava.

5. Haluan olla jaksavampi kuin olen tällä hetkellä. (Oli tosi kiva käydä kävelyllä miehen kanssa, kun sekin huomasi että askel liikkuu ripeämmin.) Inhottaa olla aina ja joka kerta se joka raahustaa porukan perässä. ENKÄ halua suunnitella menemisiäni sen mukaan jaksanko vai en, haluan vain mennä...!

6. Minua on jo jonkin aikaa närästänyt kohtuullisen paljon ja olen käyttänyt apteekin käsikauppalääkkeitä. Sain joku aika sitten mentyä lääkärille joka kovasti haluaisi tähystyttää vatsani. Minä taas en haluaisi niellä sitä letkua. Joten teimme kompromissin niin hassulta kuin se kuulostaakin. Syön lääkärin määräämiä vatsansuojalääkkeitä nyt jonkun aikaa, ja minä lahdutan ja muutan ruokalutottumuksiani (hei hei PepsiMax) ja syksyllä katsomme onko mikään muuttunut vai tarviiko sitä letkua oikeasti sitten vaan niellä.

7. Huonosta syömisestä johtuen olen usein väsynyt ja jaksamaton. Joskus kun napostelen iltaisin, en meinaa saada nukuttua tai uni on huonoa. Jo muutaman viikon jälkeen unen laatu on muuttunut täysin!

8. Mulla on toivottoman huono selkä, lievä skolioosi sekä ryhtivika, ja lihaksia vahvistamalla niitä voi auttaa niin että saavat parempaa tukea. Kivuton, terve ja suora selkä ois oikeasti haaveissa.

9. Käsivoimani ovat heikot ja välillä tuntuu etten jaksa kantaa / avata mitään. Ihan kun joku vanha mummo.. Nyt ois tässäkin hienoa olla jotenkin ikäiseni enemmän.

10. Ja jottei totuus unohtuisi niin se ulkonäkö... joka on listan viimeinen mutta merkityksellinen kuitenkin. Jospa oisin vähän sievempi kevyempänä, ja vaatteita löytyisi helpommin!

Hmm, hetkessä pullahti tälläinen lista ja jotenkin ihan oikeassa järjestyksessä. Sillä ihan totta olen silloin joskus ennen laihduttanut vain ja ainoastaan tuon listan viimeisen kohdan takia, enkä ymmärtänyt terveysjuttuja ollenkaan. Tällä kertaa olen lähtenyt liikkeelle niistä, se terveys onkin tällä kertaa ykkösjuttu.




1 kommentti:

  1. Tulosta listasi ja laita näkyvälle paikalle.. Korosta jokaisesta kohdasta tärkeimmät sanat.

    Sinä onnistut tavoitteessasi.

    Etsin huomenna sen läskijutun jos suinkin löydän ja laitan postiin - siinä kerrottiin iljettävän kauhistuttavan selkeästi miten vaarallista ylipaino on.

    VastaaPoista